Friday, November 1, 2013

Apa itu Hipertensi ??

Salam Jumaat to My Dears~ This entry aku just straight to the point aje lah. Aku malas nak taip and buat ayat bunga-bunga,metaflora sangat. hehe. Virus M sudah sampai.

Apa itu Hipertensi?. Hipertensi yang sudah di beri subtitle. Hipertensi adalah keadaan di mana tekanan sistolik adalah lebih daripada 140 mmHg atau tekanan diastolik melampaui 90 mmHg. Mana aku tahu ?
I just share what i read. Sebab, aku pun Doctor yang memang tidak bertauliah.

Sudahlah tak bertauliah nak buat entry pasal Sains Kedoktoran pulak. Budak Medic mesti pakat nak gelakan aku 'chaw-chaw'. *Nagess. Because i Love u mom! tetiba terasa rindu kat my mom.
(seghumah aje kot) Anak-anak yang duduk berjauhan sila call dan tanya khabar Mak ayah korang ye. 




glamorousbybellaluna.blogpost.com


Seminggu kedai my mom tak beroperasi. Last week, my mom mengadu Sakit kepala dan pening-pening, badan terasa panas terasa semacam nak demam. Tu lah~ orang sibuk 'Raya Korban'. Segala pantang-larang turut terkorban.

 





Puas aku lecture my mom. Kurangkan garam dalam makanan. Kalau dia masak, mengalahkan lori garam excident. haaha. 

Antara makanan yang menyumbang kenaikan trafik garam dalam darah ialah KFC, MC Donald, Pizza, kicap, sos cili, ikan masin, telur asin dan makanan yang sekutu denganya.

Kalau awak-awak semua sayangkan mak and ayah. Sila nasihatkan mereka supaya makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Kalau boleh ulam yang pahit-pahit, seperti pegaga, peria dan sebagainya. Tapi, mak aku pun tak suka nak makan sayur-sayur sangat. Then dia pulak yang membebel kat aku sebab tak berlaukan sayur. Mana tumpahnya lauk kalau tak ke nasi. kikiki~

Bab bersukan or riadah, sepatutnya diamalkan 3kali untuk seminggu. Dulu masa aku agak free, rajinlah kitaorang bersukan. Aku paling suka main badminton dengan mak aku. Seriously, penat kejar bola tangkis sambil tergelak-gelak. Jogging adalah satu benda yang membosankan. Lari secara persendirian dan syok sendiri pada aku. Buat aku bertambah stress.


glamorousbybellaluna.blogspot.com
Adek Faez mesej with my Mom *kikikiki



Today aku paksa mymom pergi buat check-up kat klinik. Nak pergi bercuti katakan. So, tugas anak lelaki untuk membawa orangtuanya ke klinik.

Aku beruntung dapat mama yang funny! Lagi-lagi masa dia speaking in english. Aku gelak berguling-guling. So, aku tak hilang my "Wonder Woman"

Hargailah orang yang tersayang ! Sebelum ia hilang =)

* Aku kurangkan ardelina dalam menaip entry kali ini. Hari terakhir sebelum nak pergi bercuti. Banyak benda nak kena selesaikan. Thanks so much yang suka baca my story *


No comments:

Post a Comment