Wednesday, March 26, 2014

PEPERO Tidak Ada Status Halal?


Assalammualaikum wbt & Selamat Sejahtera.

Hahhh !! siapa diantara korang suka makan coklat ni? kalau pergi Langkawi je mesti borong banyak-banyak. ehehee. Aku tak pernah merasa langsung coklat ni. Lagipun aku kurang gemar makan yang manis-manis ni. Jarang makan coklat. Tak makan pun badan naik. haha.
Sel-sel badan nak berkembang kekdahnya, nak buek macom mano kan?

Sebelum-sebelum ni, ada gak aku tengok kecoh-kecoh kat laman sosial pasal kekeliruan pembeli produk dari KOREA ni. Bila dah makan baru teringat nak check ada status HALAL ke Tidak ye. ehehe. yang dah sempat merasa tu, untunglah. Yang belum sempat merasa. Sila jangan cuba-cuba nak beli.
Sebab semuanya sudah terjawab persoalan dari pertanyaan dari korang-korang yang blur tu. Aku tak termasuk dalam hal tersebut  T_T

                                                       

Serios babe !! aku tergoda tengok gambar coklat kat bahagian luar tu. Perghh. meleleh tahap teringin pulak. Tapi apakan daya. Status coklat tersebut adalah TIDAK HALAL. IYE anok-anok, statusnya tidak halal. (tak perlu aku nak buat tulisan besar lagi kot) hehee. 
Kurang jelas dengan tulisan dan penyataan di atas? Kabur ke ? Ok, beri perhatian kepada statement bertulis di bawah :

'' any exporting products of lotte (korea company) are not HALAL. So, Pepero also not halal ''

Yang tak paham omputih macam aku ni, sila rajinkan jari anda jumpe pengetua google. ehehe.
Ok, bila dah tahu ni, ada yang cuba-cuba nak makan tak ? hurmm.. aku tak tahu tak halal dari segi ape. mungkin bahan dari sumber yang terlarang.

Setahu aku, apa jua makanan yang hendak keluar atau masuk ke Malaysia. Pihak kastam dan badan yang berwajib akan check segala SIJIL dan kebenaran yang sah. Agaknya cokelat ni jual kat ZON BEBAS CUKAI. maka tak ade dokument perkapalan kot. Entahlah ya, aku yang bekerja di syarikat perkapalan. Uruskan dokument untuk urusan import & export syarikat Nestle. Masih memerlukan Sijil Halal dan Sijil dari Doktor. Alamak masuk bab kerja pulak. Panjang-panjang explain, orang tak paham. ehehee. 

p/s : Any ask & question, boleh check it out kat blog Abam Otai HH. ok,, Daa !!


No comments:

Post a Comment